tiistai 14. joulukuuta 2010

Moreton Island

Marraskuussa teimme viikonloppuretken Moreton Islandille Tangaloomaan. Mukana matkassa olivat meidän lisäksemme Juha, Maiju ja Pihla sekä Maijun äiti ja äidin ystävätär Soili.

Moreton Island on suuri hiekkasaari noin 60 kilometrin päässä Brisbanesta. Tangalooma Wild Dolphin Resort on alue, mihin kaikki turismi on keskittynyt.

Saavuimme Tangaloomaan illalla ja bongailimme heti laiturin alla uiskentelevia delfiinejä!

Mökkimme oli öisin rellestäviä seinänaapureita lukuun ottamatta todella viihtyisä. Rantaan oli matkaa vain sata metriä.

Pihla halusi käydä joka päivä katsomassa suuressa altaassa uiskentelevia eksoottisia kaloja ja meritähtiä.

Minä, Joona ja Juha lähdimme lauantai-iltapäivällä ilmaiselle kierrokselle, missä meribiologi kertoi meille saaren eläimistä ja kasvillisuudesta.

Ihmettelimme muun muassa meritähtiä.

Tangaloomassa järjestetään kaikenlaisia aktiviteetteja, kuten helikopteri- ja mönkijäajeluita, kanoottiretkiä, vesiskootterilla päristelyä ja snorklausta.

Tangalooman rannan tuntumassa on laivojen hylkyjä, joiden ympärillä ui tuhansia eksoottisia kaloja. Hylyt ovatkin sukeltajien suosiossa.

Myös meidän seurue vuokrasi välineet ja kävi ihmettelemässä värikkäitä kaloja kahtena päivänä aina laskuveden aikaan.

Joona märkäpuvussa, uuh.

Iltaisin herkuteltiin! Tässä nautitaan poikien tekemiä hampurilaisia.

Joona ja minä lähdimme sunnuntaina bussiajelulle saaren sisämaassa sijaitsevalle aavikolle, missä pääsi laskemaan laudoilla valtavaa dyyniä pitkin alas.

Jo ylös noustessa jalat vapisi kun jännitti niin kamalasti!

Joona laski pari kertaa, minulle riitti yksi kerta.

Herra Petrellin taidonnäyte

Rock on!

Sunnuntaikävelyllä kauniissa maisemissa. Joonakin innostui esittelemään muhkeita rantaleijonan lihaksiaan...

Meritähtiä oli rannoilla valtavat määrät etenkin laskuveden aikaan.

Pimeän tultua menimme laiturille katsomaan paikalle syömään saapuneita delfiinejä. Pääsimmepä itsekin ruokkimaan delfiinejä ihan kädestä. Huippua!

Maanantaina siivottiin mökki ja valmistauduttiin kotiinlähtöön. Sitä ennen luettiin kuitenkin vielä mielenkiintoista Tiede -lehteä.

Ja Joonan kanssa kävimme aamukahveilla..

Moreton Island on todella kaunis paikka ja soveltuu oikein hyvin juurikin lapsiperheille, sillä Tangalooman ranta on rauhallinen eikä siihen lyö suuret aallot lainkaan. Paikka on tosin aika turistivetoinen ja aktiviteetteja ja järjestettyä ohjelmaa on niin paljon, että herkästi tulee mieleen aurinkomatkat ja Kanariansaaret. Siitä en kyllä sitten tiedä, onko se kauhean hyvä asia...

1. Whooaaa, hianot nuo Sand Tobogganing -kuvat! Oispa ollu hauska kokeilla vaikka olihan se parisuhderetkikin varsin kiva :)

Ja olihan se kylla melkoinen rysa, munkin aani menee nain jalkikateen kylla Straddielle vaikkakin omaan viihtyvyyteen vaikutti paljon etta Pihlan kanssa paasi minuutissa rantsuun kaivamaan kuoppaa ja etta aiti oli mukana viihdyttamassa sita :D Mutta kauniita, rauhallisempia (ja ihan ilmaisia) rantoja kannattaa kylla hakea muualta. Ettei tosiaan tarvis joka rantametrilla olla eri aktiviteettia tarjolla.

2. Mutta siis kaunis paikkahan se oli, ei kaduta, kiva reissu :)

3. Ja matkakuume senkun nousee Jankassa. Haluan äkkiä tonne. hp

4. Maiju: Oli tosi kiva reissu ja kyllä mä tuonkin paikan halusin ehdottomasti kokea. Oli ihana nähdä meritähtiä ja ruokkia delfiiniä :)

hp: Me tässä jo vähän ollaan suunniteltu sellaista pientä rantalomaa sitten kun tulette!

5. on kyllä hienoja valokuvia :)

Voit kommentoida ilman tunnusta valitsemalla listasta "Nimi/URL-osoite" ja täyttämällä kohdan "Nimi". Kommentointi onnistuu myös nimettömänä.